Prywatny ośrodek psychiatrii i psychoterapii
NATYCHMIASTOWY KONTAKT TELEFONICZNY 24/7: 723 338 337

Czym jest depresja i z czym się ona wiąże?

Zacznijmy od tego, że depresja jest chorobą, niezrozumiałą wśród wielu ludzi, a może ona dotknąć każdego. Cierpiały i cierpi na nią wiele znanych osób m.in: Abraham Lincolm, Winston Churchill, Piotr Zelt, Justyna Kowalczyk, Paweł Królikowski, Maciej Orłoś czy Danuta Stenka.
Choroba ta jest szczególnie dotkliwa gdy osoby z najbliższego otoczenia nie wiedzą jak wspierać chorego. Zdarza się, że chorzy na depresję słyszą słowa: “że jesteś leniwy”, “na nic Cię nie stać”, “nic z Ciebie nie będzie”. Takie komunikaty ze strony osób znaczących przyczyniają się do pogłębienia cierpienia oraz znacznie utrudniają proces leczenia depresji.

Jak przebiega depresja?

Depresja to coś znacznie większego niż złe samopoczucie. Jest to choroba, w której zachodzą zmiany w mózgu przyczyniające się do odczuwanych wahań nastroju. Powodem przemian w ośrodkowym układzie nerwowym jest zmniejszone stężenie neuroprzekaźników. Niedostateczna liczba tych cząsteczek przyczynia się do powstania uczucia przygnębienia. Dodatkowo zmniejszone natężenie przepływu neuroprzekaźników wpływa na modyfikacje struktur mózgowych odpowiedzialnych za uczucia, pamięć, sen czy chociażby jedzenie. Zatem depresja ma szeroki wpływ na codzienne funkcjonowanie człowieka, a także dotyczy wielu aspektów jego życia.

Jednym ze zmieniających się obszarów życia jest motywacja. Gdy doświadczasz depresji możesz zauważyć, że utraciłeś energię do działania. Nierzadko postrzegasz swoje dotychczasowe życie oraz związane z nim aktywności jako bezcelowe i pozbawione sensu. Każdy kolejny dzień staje się dużym wyzwaniem przy wykonywaniu nawet najdrobniejszych czynności.
Zmiany dotykają również twojej koncentracji i pamięci. Ulegają one osłabieniu. Ilość materiału którą kiedyś zapamiętałbyś bez problemu, obecnie wydaje się być niemożliwa do zapamiętania. Nawet to co uda Ci się zapamiętać, szybko ucieka z twojej pamięci.

Z upływem czasu zauważysz zmiany w swoim zachowaniu. Do niedawna chciałeś angażować się, podejmowałeś nowe wyzwania, uczestniczyłeś w życiu swojej rodziny i przyjaciół. Obecnie masz ochotę wycofać się z życia towarzyskiego i najchętniej schowałabyś się z dala od ludzi w bezpiecznym dla siebie miejscu.

Czynności, które kiedyś sprawiały Ci radość, dzisiaj są nie do zniesienia. Twoje ciało i umysł staje się przepełnione lękiem i przygnębieniem. Depresja obniża poziom energii oraz ilość i jakość dobrego snu. W konsekwencji wybudzasz się wcześnie nad ranem bądź jest Ci trudno zasnąć. Czasem zdarza się jednak, że u niektórych osób doświadczających depresji znacznie wzrasta zapotrzebowanie na sen. W rezultacie czego przesypiają nie tylko noc, ale także i znaczną część dnia.

Gdy zauważasz u siebie lub u kogoś z Twoich najbliższych powyższe objawy oraz jeśli te objawy utrzymują się ponad dwa tygodnie jest to wskazówka do tego aby jak najszybciej udać się do specjalisty.

Co możesz dalej zrobić?

Pierwszym krokiem jest wizyta u lekarza psychiatry. Podczas wizyty lekarz będzie poruszał tematy twojego samopoczucia, tego jak funkcjonujesz w codzienności oraz zleci dodatkowe badania na podstawie których będzie mógł stwierdzić o występowaniu choroby oraz dobrać leki poprawiające twój stan. Lekarz może zaproponować rozpoczęcie terapii, na której będziesz mógł poznać przyczynę swojej choroby oraz nauczysz się jak postępować by poczuć się lepiej. Relacja pacjenta z terapeutą zbudowana jest na empatii i wzajemnym szacunku. Terapeuta nie będzie oceniał twoich dotychczasowych wyborów, jego głównym celem będzie znalezienie wraz z tobą najlepszej dla ciebie drogi aby odzyskać zdrowie. Terapeuta zobligowany jest zachować tajemnicę zawodową. W związku z tym masz pewność, że to co opowiesz zostanie między wami.
Czas jest bardzo istotny. Wczesne podjęcie współpracy ze specjalistami, zmniejsza liczbę objawów, znacznie zapobiega powstawaniu nawrotów oraz może zapobiec przejściu choroby w fazę przewlekłą. Depresja, to nie wyrok. Kiedy choroba jest leczona, istnieją duże szanse na całkowity powrót do zdrowia.

Bibliografia:

Edwards, V. (2004). Depresja. Jak ją rozpoznać, jak pokonać. Klub dla ciebie.
Gilbert, P. (2010). Przezywyciężanie depresji. Alliance Press.
Nedley, N. (2001). Depresja. Wyjście z problemu. (II). Fundacja Żródło Życia.
World Health Organization. (1998). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD – 10. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”.
Wywiady z ambasadorami | Twarze depresji. (b.d.)., https://twarzedepresji.pl/wywiady-z-ambasadorami/
Znani Polacy i depresja. (2016, luty 26). Centrum Dobrej Terapii. https://www.centrumdobrejterapii.pl/aktualnosci/znani-polacy-i-depresja/

Natychmiastowy kontakt telefoniczny 24/7: 723 338 337

Czytaj kolejne

NASZA KLINIKA

• Zielona Klinika

"Zwyciężyć depresję"

Poradnik lekarza psychiatry Waldemara Olecha

Zapisz się na newsletter prowadzony przez specjalistów z Zielonej Kliniki i pobierz poradnik podając swój adres e-mail.